lördag 28 november 2009

SADDUKEUKSEN LAHKO

JT sanovat ettei ”henkeä” ole. ”Henki on toimiva elämänvoima = Hengitys, siis ei mikään, vaikka Raamatussa on juuri eritelty Henki ja hengitys.

Apostoleiden aikaan oli lahko jotka väittivät samaan suuntaan.

Apt. 23:8
Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.


JT myöntävät ylösnousemuksen ja Enkelit mutta ei Henkeä.

Jos nyt ajatellaan JT ajatuksenjuoksulla, niin miten ymmärrämme ja miten he ymmärtävät tässä ”eikä henkeä” ole.

Me luonnollisesti ajattelemme henkiä, itsessämme olevaa henkeä ja kuolleita henkiä, sillä henget ja Enkelit täytyy eritellä. Kun taas JT ajattelevat ”elinvoimaa” (hengitystä).
Kuinkas tämän nyt ymmärretään ?
JT käsityksellä saamme seuraavanlaisia mietteitä =
Apostelien aikaan oli siis lahko, jotka väittivät että ihmisellä ei ole elinvoimaa.
Ateistikin meidän aikanamme uskoo meillä olevan elinvoiman, koska kaikki hengitämme – elinvoima joka toimii hengittämällä. Tämä käsitys ei sinänsä ole sen huonompi kun nykyisilläkin jumalattomilla ihmisillä.
Mutta on aivan toista uskoa meissä asuvan Hengen joka asuu ruumiissamme ja irtoaa siitä kuoltuamme.

Job 19:26
Ja sittenkun tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
Toinen kirje Korinttolaisille 5:8
Tunnen miehen, joka on Kristuksessa, neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen – oliko hän ruumiissaan en tiedä, vai pois ruumiistaan, en tiedä, Jumala yksin tietää.

SIIS
Jos nyt Saddukeuksen lahko ei uskonut että ihmisessä ei ole toimivaa elinvoimaa (JT mukaan) joka pidetään koossa hengittämällä niin eihän tämä ihminen eläisikään (ihminen ei elä ilman hänessä asuvaa henkeä).
JT ajatuksenjuoksu on aivan hämärää.

Saddukeuksen lahko ei uskonut henkeen joka meistä irtoaa kuolinhetkellä.

Saddukeuksen lahkolla ja Jehovan todistajien järjetöllä on samat piirteet ja sama oppi.
Olemmeko sitten aivan varmoja siitä että Saddukeuksen lahkolla oli tämä periaate hengestä ?
Kyllä.
Juutalainen historoitsija Josefus kirjoittaa tästä :
”Saddukeukset hylkäävät sielun kuolemanjälkeisen olemassaolon samoin kuin palkitsemisen ja rankaisemisen näkymättömässä maailmassa”
(Juutalaisten sota 2,8,14)
Toisessa paikassa lausuu sama kirjoittaja :
”Saddukeukset opettavat, että ihmisten sielut tuhoutuvat heidän ruumiittensa mukana”
(Ant.18: 1,4)

Juuri tätä oppia Jeesus asettui vastustamaan (Matt. 10:28)

Toisin sanoen kysymyksessä on vanha harhaoppi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar